Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam

Khori, Ahmad (2016) Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 1 (No. 1). pp. 75-99. ISSN 2503-4383

[img]
Preview
Text (Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam)
Ahmad Khori - Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam.pdf - Published Version

Download (196kB) | Preview

Abstract

A qualified education is an education which is able to develop nation character as well as civilization. Therefore, the values of faith, obedience, piousness, virtuous acts, healthiness, knowledge, competence, creativity, self-reliance, democracy and responsibility should be strengthened within educational institutions including students and stakeholders. Nowadays, most schools superficially develop some of the educational aspects, such as, cognitive dimension that is taught through memorizing and psychomotor dimension which is merely a mechanistic process. Meanwhile, other dimensions, such as relational dimension, are not handled properly. Ideally, a qualified school should be able to develop cognitive dimension, not only as a memorization but also as knowledge mastery suitable to students’ capacity as well as their endowment. From this phenomenon, I tried to offer a concept of implementation and development of Islamic education within strategic management framework related to teaching-learning process both in formal and non- formal schools. The aim is to fortify students so that they will keep holding onto Qur’an, Hadits, Ijma’ and Qiyas in this global era. Core concept of the strategic management in Islamic education is indeed still novel. Therefore, it is expected that this article can be used in broader area of Islamic education. Moreover, it is also hoped that it will positively affect resources allotment effectiveness in order to achieve the objective of national education. One way is through SWOT analysis, so that institutions of the Islamic education will be able to produce well-qualified graduates who play significant roles in society. Pendidikan yang bermutu adalah Pendidikan yang mampu mengembangkan kemampuan, membentuk Karakter dan Peradaban Bangsa. Oleh karena itu harus dikembangkan dalam pendidikan di sekolah maupun pesantren nilai-nilai keimanan, ketaqwaan, akhlak mulia, kesehatan, ilmu, kecakapan, kreativitas, kemandirian, demokrasi dan tanggung jawab pada anak didik dan seluruh stakeholders Pendidikan. Kondisi Saat ini kebanyakan sekolah hanya mengembangkan aspekaspek pendidikan secara dangkal: Dimensi kognitif (hanya menghafal);Dimensi ketrampilan (mekanistik); Dimensi nilai tidak terurus dan tidak mendalam; Dimensi hubungan (ranah interaktif ) tidak tergarap. Padahal seharusnya sekolah berkualitas mampu mengembangkan Dimensi kognitif (menguasai pengetahuan sesuai dengan bakat, minat siswa/i nya). Melihat fenomena tersebut penulis mencoba untuk menawarkan sebuah konsep, implementasi dan perkembangan pendidikan Islam dalam bingkai manajemen strategik, dalam proses pembelajaran di sekolah formal maupun non formal dengan tujuan membentengi siswa diera globalisasi agar tetap berpegang pada nilai-nilai qur’an, hadist, ijma’ dan qiyas. Inti dari sebuah konsep manajemen strategik dalam pendidikan Islam memang merupakan hal yang baru sehingga harapan besar pada tulisan ini dapat digunakan di dunia pendidikan Islam yang lebih luas serta lebih mengefektifkan pengalokasian sumber daya yang ada dalam rangka mencapai tujuan pendidikan nasional. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan teknik analisis SWOT. Jadi mutu lulusan pendidikan Islam tidak dipandang sebelah mata, justru sangat besar peranannya di lingkungan masyarakat.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Strategic Management, Islamic Education, Manajemen Strategik, Pendidikan Islam.
Subjects: Manajemen
Pendidikan Islam
Divisions: Jurnal > 42. Manageria
Depositing User / Editor: Sugeng Hariyanto, SIP (sugeng.hariyanto@uin-suka.ac.id)
Date Deposited: 15 Aug 2017 00:35
Last Modified: 15 Aug 2017 00:35
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27040

Actions (login required)

View Item View Item