PARADIGMA REVOLUSI MENTAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA BERBASIS SINERGITAS ISLAM DAN FILSAFAT PENDIDIKAN

Maragustam, (2015) PARADIGMA REVOLUSI MENTAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA BERBASIS SINERGITAS ISLAM DAN FILSAFAT PENDIDIKAN. Pendidikan Agama Islam, Vol.12 (No. 2). pp. 161-176. ISSN 2502-2075

[img]
Preview
Text (PARADIGMA REVOLUSI MENTAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA BERBASIS SINERGITAS ISLAM DAN FILSAFAT PENDIDIKAN)
Maragustam - PARADIGMA REVOLUSI MENTAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA BERBASIS SINERGITAS ISLAM DAN FILSAFAT PENDIDIKAN.pdf

Download (706kB) | Preview

Abstract

Mental revolution associated with a massive revamp of the human mind which manifests in three mindset patterns, confident, and patterns of taste-spirituality that bear behavior. That three patterns were based on the values that is planted in a person, they are: religion, culture-tradition, and philosophy of the nation. The existence of a person’s mental character is influenced by many factors, namelyeducation, environment, heredity and global culture. The global culture is useful to make everything easier to do in all areas of life, but on the other hand, the negative impact of global culture created secularism, materialism, hedonism, liberalism and the absence of religious spirituality. Therefore, this research attempts to answer how does the mental revolution paradigm toward characer establishment that based on the synergy of Islam and educational philosophy, how the strategy implies, and which values are needed to be revolutionized primarily. The approach is qualitative-reference by using analysis technique such as : content analysis, data reduction, data display and data verification. The conclusion is that a paradigm of mental revolution is basically the positive (good)-interactive mental of human and also dual-interactive. Mental revolution should be carired through stages and lasting continuously through six holistic and integral pillars:civilizing-habituation, moral knowing, moral loving and feeling, moral acting, modelling and conversion to implement takhalli, tahalli and tajalli. Revolusi mental berkaitan dengan merubah besar-besaran batin manusia yang mewujud dalam tiga pola yakni pola pikir, pola yakin, dan pola rasa-spiritualitas yang melahirkan prilaku. Tiga pola itu berbasis pada nilai-nilai yang dipatrikan dalam diri seseorang, yaitu: agama, tradisi-budaya dan falsafah bangsa. Eksistensi mental berkarakter seseorang dipengaruhi banyak faktor, antara lain pendidikan, lingkungan, hereditas, dan budaya global. Khusus budaya arus global disatu sisi bermanfaat yakni mempermudah dalam segala bidang kehidupan. Di sisi lain membawa dampak negatif seperti sekularisme, materialisme, liberalisme, hedonisme serta nihilisasi spiritualitas agama. Untuk itu, penelitian ini menjawab bagaimana paradigma revolusi mental menuju pembentukan karakterberbasis sinergitas Islam dan filsafat pendidikan,bagaimana strateginya dan nilai-nilai apa saja yang utama untuk direvolusi. Pendekatannya kualitatif-kepustakaan dengan teknik analisis yaitu analisis isi, reduksi data, display data dan verifikasi data. Simpulannya adalah paradigma revolusi mental dimana pada dasarnya mental manusia itu positif (baik)-interaktif, juga dualis-interaktif. Merevolusi mental harus melalui tahapan dan terus menerus. Strateginya melalui enam rukun yang holistik dan integral yakni habituasi-pembudayaan, moral knowing, moral loving and feeling, moral acting, keteladanan dan pertobatan dengan melaksanakan takholli, tahalli dan tajalli.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: mental revolution, character, spiritual, religious and educational of Islamic philosophy, revolusi mental, karaker, spiritual keagamaan dan filsafat pendidikan Islam.
Subjects: Agama Dan Filsafat
Pendidikan > Pendidikan Karakter
Divisions: Jurnal > 22. Pendidikan Agama Islam
Depositing User / Editor: Sugeng Hariyanto, SIP (sugeng.hariyanto@uin-suka.ac.id)
Last Modified: 31 Jul 2017 11:35
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27066

Actions (login required)

View Item View Item