PEMBINAAN KEJUJURAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN KITAB BAHR AL-ADAB

Muhamadi, Sani Insan (2015) PEMBINAAN KEJUJURAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN KITAB BAHR AL-ADAB. Pendidikan Agama Islam, Vol.12 (No. 2). pp. 141-160. ISSN 2502-2075

[img]
Preview
Text (PEMBINAAN KEJUJURAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN KITAB BAHR AL-ADAB)
Sani Insan Muhamadi - PEMBINAAN KEJUJURAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN KITAB BAHR AL-ADAB.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

The purpose of this study is to get the ideas of the values that contained in the kitab Bahr Al-Adab and its learning process. The method used is a descriptive analytic with qualitative approach, while the data collection techniques used in this research is the analysis of the contents of the kitab, observation, interviews and documentary study. The study found that: The Kitab Bahr Al-Adab contains very positive character values. The process of learning is performed by the method of lecture, discussion, sociodramatic and inquiry methods. The outcome of learning is, the students were able to honest inside and outside the school. The factors that support in fostering students’ honesty are the vision, mission and objectives of schools, exemplary of pesantren’s staff, curriculum structure, the activities carried out in schools, as well as involvement in activities in the community. While the factors that hinder, internal factors such as school rules that are not too strict, and there are still students who have difficulty in understanding mufrodat/vocabulary in the kitab Bahr Al-Adab. External factors such as the influence of social, technological, and moral values that began to fade in the community. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan kandungan nilai dalam kitab Bahr Al-Adab, proses pembelajarannya, hasil pembelajarannya, serta faktor yang mendukung dan menghambat pembelajarannya. Metode yang digunakan adalah deskriptif analitis dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data adalah analisis isi kitab, observasi, wawancara dan studi dokumentasi. Temuan penelitian ini: Kitab Bahr Al-Adab mengandung nilai-nilai karakter yang baik. Proses pembelajarannya dengan metode ceramah, diskusi, sosiodrama, dan metode inquiri. Hasilnya, siswa mampu berbuat jujur di sekolah dan masyarakat. Faktor pendukung dalam membina kejujuran siswa adalah visi misi dan tujuan pesantren, keteladanan staf pesantren, struktur kurikulum, kegiatan-kegiatan yang dilaksanakan di pesantren, serta pelibatan dalam kegiatan di masyarakat. Sedangkan faktor penghambatnya: pertama faktor internal seperti aturan sekolah yang tidak ketat, dan masih ada santri yang kesulitan memahami mufrodat/kosakata kitab Bahr Al-Adab. Kedua, faktor eksternal seperti pengaruh pergaulan, teknologi serta nilai-nilai moral keagamaan yang mulai luntur di masyarakat sekitar sekolah.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Kitab Bahr Al-Adab, Character, Honesty, kitab Bahr Al-Adab, Karakter, Jujur.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Karakter
Divisions: Jurnal > 22. Pendidikan Agama Islam
Depositing User / Editor: Sugeng Hariyanto, SIP (sugeng.hariyanto@uin-suka.ac.id)
Date Deposited: 08 Sep 2017 08:03
Last Modified: 08 Sep 2017 08:03
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27071

Actions (login required)

View Item View Item