Institutional Repository UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-28T17:17:06ZEPrintshttp://digilib.uin-suka.ac.id/images/sitelogo.pnghttps://digilib.uin-suka.ac.id/http://digilib.uin-suka.ac.id/25308/1.hassmallThumbnailVersion/cover%20VOL%2008%20N0%2001_Page_1.jpghttp://digilib.uin-suka.ac.id/25308/2.hassmallThumbnailVersion/cover%20VOL%2008%20N0%2001_Page_2.jpg2017-05-04T07:27:15Z2017-05-04T07:27:15Zhttp://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/25308This item is in the repository with the URL: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/253082017-05-04T07:27:15ZPENGARUH PERSEPSI PESERTA DIDIK TENTANG KOMPETENSI PEDAGOGIK PENDIDIK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR IPA DI MI MUHAMMADIYAH TASKOMBANGThe objective of this research is to find out the effect of learners’ perception on teacher’s
pedagogy competence towards motivation of studying Natural Science at MI Muhammadyah
Taskombang. This research uses quantitative approach with causal associative survey
method. The data collection technique uses questionnaire method. Observation, interview,
and documentation methods are used to support the main data. The data analysis uses
correlation product moment and is continued with simple linear regression.
The result of the research indicates that there is an effect of learners’ perception on
teacher’s pedagogy competence towards motivation of studying Natural Science at MI
Muhammadyah Taskombang Klaten in academic year 2015/2016. It is proven with t
calculate score result of t table (2.925 > 1.687), so Ha is accepted and Ho is rejected.
Keywords: learners’ perception, teachers’ pedagogy competence, and motivation
of studying Natural Science
***
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adakah pengaruh persepsi
peserta didik tentang kompetensi pedagogik pendidik terhadap motivasi belajar
IPA di MI Muhammadiyah Taskombang. Penelitian ini menggunakan pendekatan
kuantitatif dengan metode survei yang bersifat asosiatif kausal (sebab akibat). Teknik
pengumpulan data utama menggunakan metode angket. Sebagai pendukung data
utama menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data
menggunakan korelasi product moment dilanjutkan regresi linier sederhana.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya pengaruh antara persepsi peserta
didik tentang kompetensi pedagogik pendidik terhadap motivasi belajar IPA di MI
Muhammadiyah Taskombang Klaten tahun ajaran 2015/2016. Hal ini dibuktikan
dengan hasil nilai t hitung lebih besar dari t tabel (2,925 > 1,687), sehingga Ha
diterima dan Ho ditolak.
Kata Kunci: Persepsi peserta didik, kompetensi pedagogik pendidik, dan motivasi
belajar IPAMelly AnggraeniFitri Yuliawati