Institutional Repository UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-28T09:15:13ZEPrintshttp://digilib.uin-suka.ac.id/images/sitelogo.pnghttps://digilib.uin-suka.ac.id/2017-11-06T03:40:04Z2017-11-06T03:40:04Zhttp://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/28211This item is in the repository with the URL: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/282112017-11-06T03:40:04ZPENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS ANDROID
DI SMA UII YOGYAKARTAThe background of this research is the popularity of android use in the midst of
society, especially among students. This phenomenon certainly has the potentiality
to be utilized as a tool of learning media at school. The aim of this research is to
make android application as a medium of learning on Islamic education on the
subject of Hajj in class X-A SMA UII Yogyakarta.
The method used in this research is the development of research methods
(Research and Development) with qualitative and quantitative approach. Data
obtained through interview, questionnaire, observation and documentation. Data
analysis technique in this study uses quantitative descriptive techniques.
This application is built using several supporting applications, including:
Android Studio 2.1 as IntelliJ IDEA code editor and application development tools
android, Corel Draw X5 is used to design layout of learning media of Islamic
education based on Android and Photoshop CS6 (64 bit) as tool of editing process
Images such as designing the logo and displaying splash screen of this application.
The result of this study is in the form of Android-based learning application
that is used as a medium of learning Islamic education on the subject of Hajj in class
X-A SMA UII Yogyakarta. This application has been validated by IT experts with
average of 3.4 with "Enough" category, material expert on the material aspect with
average score of 4.86 with the category "Very Good" and the quiz aspect with
average score is 5 with the category "Very Good". The respon from 15 students to
this application is: (1) on the design aspect, it is known that the students respond
with the average total score of 3.89 or the category of "good". (2) on the material
aspect and the quiz, the response is 3.64 or "Good" category. The results of this
study indicate that this application has been feasible to be used as a medium for
supporting learning of Islamic education in the school.
Keyword: mobile learning, Android, Application Learning, Medium of learning,
Islamic education.
[INDONESIA]
Latar belakang penelitian ini adalah popularitas penggunaan android di
tengah-tengah masyarakat khususnya di kalangan pelajar. Fenomena ini tentunya
memiliki potensi untuk dimanfaatkan sebagai alat bantu media pembelajaran murid
di sekolah. Tujuan penelitian ini adalah membuat aplikasi android sebagai media
pembelajaran pendidikan agama Islam pada materi Haji di kelas X-A SMA UII
Yogyakarta.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (research
and development) dengan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data diperoleh
melalui wawancara, angket, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam
penelitian ini menggunakan teknik deskriptif kuantitatif.
Aplikasi ini dibangun dengan menggunakan beberapa aplikasi pendukung,
diantaranya: Android Studio 2.1 sebagai editor kode IntelliJ IDEA dan alat
pengembangan aplikasi android, Corel Draw X5 digunakan untuk mendesain layout
media pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis Android dan Photoshop CS6
(64 bit) sebagai alat proses editing gambar seperti mendesain logo dan tampilan
splash screen aplikasi ini.
Hasil penelitian ini adalah berupa aplikasi media pembelajaran berbasis
android yang digunakan sebagai media pendukung pembelajaran pendidikan agama
Islam pada materi Haji di kelas X-A SMA UII Yogyakarta. Aplikasi ini telah
divalidasi oleh ahli IT dengan rerata 3,4 dengan kategori “cukup”, ahli materi pada
aspek materi dengan rerata total skor 4,86 dengan kategori “Sangat Baik” dan aspek
kuis rerata skornya adalah 5 dengan kategori “Sangat Baik”. Adapun
tanggapan/respon 15 orang siswa terhadap media yang dikembangkan yaitu pada
aspek desain, diketahui bahwa respon siswa dengan rerata total skor 3,89 atau
kategori “baik”. Sedangkan dari aspek materi serta kuis, diketahui rerata total skor
respon siswa terhadap media yaitu 3,64 atau kategori “Baik”. Hasil penelitian ini
menunjukan bahwa aplikasi ini telah layak digunakan sebagai media pendukung
pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah.
Kata Kunci: mobile learning, Android, Aplikasi Pembelajaran, Pendidikan Agama
Islam.NIM: 1520410055 Bahar Noer Batubara