TY - JOUR ID - digilib27049 UR - https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27049/ IS - No. 1 A1 - Musthofa, Tulus A1 - Setiyawan, Agung A1 - Sodiq, M. Ja?far N2 - Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Malang is is known as a succesfull campusin running foreign languages learning, especially Arabic. This research aimed to compare the management of Arabic language learningin UIN Maliki and UIN Sunan Kalijaga to generate some feed backs in improving the quality of language learning as wellas an effort towards world class university. The result of research showed the advantages of each university in running arabic learning. UIN Maliki Malang focuses on optimizing arabic learning in dormitory (ma?had) with a variety of language activities, while UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta focuses on integrating scientific material and arabic language. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dikenal sebagai sebuah kampus yang telah berhasil menjalankan pembelajaran bahasa asing, khususnya Bahasa Arab. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan manajemen pembelajaran Bahasa Arab di UIN Maliki dan UIN Sunan Kalijaga untuk mendapatkan masukan guna meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa serta sebagai sbuah upaya menuju universitas kelas dunia. Hasil penelitian menunjukkan manfaat dari masing-masing universitas dalam pelaksanaan pengajaran Bahasa Arab. UIN Maliki Malang fokus pada optimalisasi pengajaran Bahasa Arab di asrama (ma?had) dengan beragam aktivitas kebahasaan, sementara itu di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta fokus pada pengintegrasian materi sains dan Bahasa Arab. VL - Vol. 1 TI - Manajemen Pembelajaran Bahasa Berbasis Integrasi-Interkoneksi Menuju World Class University AV - public EP - 135 Y1 - 2016/05/01/ PB - Prodi Manajemen Pendidikan Islam (MPI) Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta JF - Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam KW - Management KW - Language Learning KW - World Class University KW - Manajemen KW - Pembelajaran Bahasa KW - Universitas Kelas Dunia. SN - 2503-4383 SP - 115 ER -