<> "The repository administrator has not yet configured an RDF license."^^ . <> . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI"^^ . "This research aims to 1) Develop media comics based on Jember cultural\r\nethnomathematics that are feasible and can improve problem solving skills and\r\nstudent learning motivation; 2) Knowing students' problem solving ability in\r\nlearning mathematics using comic media based on Jember cultural\r\nethnomathematics; 3) Knowing students' learning motivation in learning\r\nmathematics using comic media based on Jember cultural ethnomathematics\r\n.This study uses the development research method with the ADDIE model\r\nwhich consists of five stages, namely; Analysis, Design, Development,\r\nImplementation, and Evaluation. This research data collection uses\r\nquestionnaires, validation sheets, observation, documentation and interviews. The\r\ndata were analyzed using qualitative descriptive and quantitative techniques.\r\nQualitative descriptive analysis technique was used to analyze data from\r\nobservations and interviews. While quantitative data analysis is used to analyze\r\ndata on pretest and posttest scores of problem solving skills and on learning\r\nmotivation questionnaires using paired sample t-test. While to see its effectiveness\r\nusing the N-Gain Score test.\r\nThe results showed; (1) The development of comic media followed the five\r\nstages of ADDIE: Analysis (student needs, material, culture Jember), Design\r\n(script and storyboard), Development (making comics with Pixton),\r\nImplementation (trials in grade IV SD / MI), and Evaluation. Ethnomathematicsbased\r\ncomic media is declared suitable for use in learning, based on the results of\r\nvalidation by material experts (92.85%), media experts (82.22%), linguists\r\n(93.33%), and practitioners / teachers (84.28%). (2) Wilcoxon test shows the\r\nvalue of Asymp. Sig. (2-tailed) value of 0.000 which indicates that there is a\r\nsignificant difference between the pretest and posttest results of problem solving\r\nability. The N-Gain Score value of 57.44% is included in the quite effective\r\ncategory, indicating that comic media can improve students' problem solving\r\nskills. (3) The paired sample t-test on learning motivation shows a significance\r\nvalue of 0.000 (<0.05) which means there is a significant increase. However, the\r\nN-Gain Score value of 25.30% shows that this comic media is less effective in\r\nincreasing students' learning motivation."^^ . "2025-08-19" . . . . "UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA"^^ . . . "FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN, UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA"^^ . . . . . . . . . "NIM.: 23204081035"^^ . "Sufraini"^^ . "NIM.: 23204081035 Sufraini"^^ . . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Text)"^^ . . . . . "23204081035_BAB-I_IV-atau-V_DAFTAR-PUSTAKA.pdf"^^ . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Text)"^^ . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "lightbox.jpg"^^ . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "preview.jpg"^^ . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "medium.jpg"^^ . . . "PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI (Other)"^^ . . . . . . "small.jpg"^^ . . "HTML Summary of #72769 \n\nPENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA JEMBER PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD/MI\n\n" . "text/html" . . . "371.33 Media Pembelajaran" . .