The Policy of Moral Education on KH Imam Zarkasyi’s Thought at Gontor Modern Islamic Boarding School

Karnaen, Abdul (2013) The Policy of Moral Education on KH Imam Zarkasyi’s Thought at Gontor Modern Islamic Boarding School. Jurnal Pendidikan Islam, 3 (1). p. 163. ISSN 2301-9166

[img] Text (The Policy of Moral Education on KH Imam Zarkasyi’s Thought at Gontor Modern Islamic Boarding School)
37 - Published Version

Download (18kB)
Official URL: http://dx.doi.org/10.14421/jpi.2014.31.163-182

Abstract

KH. Imam Zarkasyi is one of the founding fathers of Gontor Modern Islamic Boarding School and also a famous national figure. The writer proposes to study moral education especially in the perspectives of KH. Imam Zarkasyi. The writer describes KH. Imam Zarkasyi’s definition of moral education, then the measurement of moral and method of teaching moral. The study is found that moral is action science, or knowledge about things that shows the good and bad elements in living in society, and moral education is action education or delivering the knowledge on the measurement of moral, that shows the bad and good things in living in society, and the measurement is the absolute one.Moral education can be categorized into two; physical and spiritual moral education.Here, the writer concludes that in inculcating moral, there is no difference between physical and spiritual, but the integrated system as one education method. KH. Imam Zarkasyi adalah salah satu pendiri Pondok Pesantren Modern Gontor dan sekaligus menjadi tokoh nasional. Penelitian mengkaji kebijakan pendidikan moral khususnya dalam perspektif KH Imam Zarkasyi. Penulis mediskripsikan definisi pendidikan moral dalam perspektif KH. Imam Zarkasyi, kemudian melakukan pengukuran mengenai metode pengajaran moral. Penelitian ini ditemukan bahwa moral ilmu tindakan, atau pengetahuan tentang hal-hal yang menunjukkan unsur-unsur yang baik dan buruk dalam kehidupan di masyarakat, dan pendidikan moral adalah pendidikan tindakan atau pemberian pengetahuan tentang pengukuran moral, yang menunjukkan baik dan buruk dalam kehidupan di masyarakat, dan pengukuran adalah mutlak adanya. Pendidikan moral dapat dikategorikan menjadi dua; pendidikan moral jasmani dan rohani. Di sini, enulis bersimpulan bahwa dalam menanamkan moral, tidak ada perbedaan antara fisik dan spiritual, tetapi sistem yang terintegrasi sebagai suatu metode pendidikan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pendidikan, Islam
Subjects: Pendidikan Islam (Pesantren)
Divisions: Jurnal > 23. Pendidikan Islam
Depositing User: Edi Prasetya [edi_hoki]
Date Deposited: 29 Oct 2014 15:02
Last Modified: 27 Aug 2016 11:48
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/14335

Share this knowledge with your friends :

Actions (login required)

View Item View Item
Chat Kak Imum