IMPLEMENTASI MULTIPLE INTELLIGENCES DALAM PENDIDIKAN DASAR

ISTININGSIH, - and NISA, ANA FITROTUN (2015) IMPLEMENTASI MULTIPLE INTELLIGENCES DALAM PENDIDIKAN DASAR. AL-BIDAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7 (2). pp. 181-196. ISSN 2085-0034

[img]
Preview
Text (IMPLEMENTASI MULTIPLE INTELLIGENCES DALAM PENDIDIKAN DASAR)
ISTININGSIH & ANA FITROTUN NISA 2.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

This study is aimed to describe the urgency of Multiple Intelligences in the context of education, and nation building. This study is a theoritical research (theoretical study) conducted through analysis of articles from journals, books, and print media associated with Multiple Intelligences to be discovered hypothesis. The results of the study showed that education is said to be superior if they could change the ordinary students into extraordinary. Elementmy education is given to increase the potential of the students in a wide range of intelligence (Multiple Intelligences). There are at least eight intelligences that are necessary to be owned by the students, the logical-mathematical, linguistic, musical, spatial, kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, and naturalist. Multiple Intelligences in elementary education is useful implemented for learning to meet all the needs of various students. Learning is differentiation of/earning. The teaching system of differentiation can be done by: firstly identifying the ability of children, finding the learning strategies in accordance to the childs ability, and giving a learning object that is appropriate to the needs of the students. This method makes good character and intellectual ability of the students. -ABSTRAK BAHASA INDONESIA -> Penelitian ini dimaksudkan untuk mendeskripsikan urgensi Multiple Intelligences dalam konteks pendidikan dan pembangunan bangsa. Penelitian ini merupakan theoritical research (penelitian teoritik) dilakukan melalui ana/isis artikel dari berbagai jurnal, buku, dan media cetak yang berkaitan dengan Multiple Intelligences untuk ditemukan hipotesis. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa pendidikan dikatakan unggul j ika ia dapat mengubah anak didik yang biasa-biasa saja menjadi luar biasa. Pendidikan dasar diberikan untuk meningkatkan potensi anak didik di berbagai macam kecerdasan (Multiple Intelligences). Setidaknya terdapat 8 kecerdasan yang perlu dimiliki anak didik, yailu kecerdasan logismatematis, linguistik, musikal, spasial, kinestetis, interpersonal, intrapersonal, dan natura/is. Multiple Intelligences pada pendidikan dasar diimplementasikan dalam pembelajaran yang berguna untuk mencukupi semua kebutuhan anak didik yang beragam. Pembelajaran tersebut adalah pembelajaran berdiferensiasi. Sistem pembelajaan berdiferensiasi dapat dilakukan dengan terlebih dahulu diidentifikasi kemampuan anak, dicari strategi pembelajaran yang sesuai dengan kemampuan anak, dan disediakan objek be/ajar yang sesuai dengan kebutuhan anak didik. Hal ini membuat anak didik yang berkarakter dan berkemampuan intelektual yang baik.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Multiple Intelligences, Elementary Education
Subjects: Al Bidayah Jurnal
Divisions: Jurnal > 3. Al Bidayah
Depositing User: Miftahul Ulum [IT Staff]
Date Deposited: 25 May 2016 08:25
Last Modified: 25 May 2016 18:31
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/20786

Share this knowledge with your friends :

Actions (login required)

View Item View Item
Chat Kak Imum