PROFESIONALITAS GURU MI PROGRAM DUAL MODE SYSTEM FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH

Sirait, Sangkot (2013) PROFESIONALITAS GURU MI PROGRAM DUAL MODE SYSTEM FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH. Pendidikan Agama Islam, Vol.10 (No. 1). pp. 1-14. ISSN 2502-2075

[img]
Preview
Text (PROFESIONALITAS GURU MI PROGRAM DUAL MODE SYSTEM FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA DALAM PEMBELAJARAN AQIDAH)
Sangkot Sirait - PROFESIONALITAS GURU.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

This work is a report of research from Dual Mode System’s universtity students at Tarbiyah Faculty in teaching the subject of Islamic Theology. The research aims to understand the teacher’s competence in teaching Islamic Theology. The results of the research indicates that all teachers, generelly, have tougt well according to their teaching plans. But from metodological aspects especially material development, they do not not have competence in their work. The process of teaching is still dominated by lecturing; there is no connection other disciplines, and the teachers do not have interconnetive and integrative perspectives when teaching. The doctrinal approach is dominan.The main problem exists in teaching Islamic Theology is reducting of material, for examples, when they teach the subject of belief in Prophets and Books. Explaining of Prophets is only by explaining the Prophet of Muhammad. And so does for Books. When they teach Belief in Books, their explaination is only to the Qur’an. Of course, the problems of teaching is caused by competence of teachers who do not have philosopical perspectives when teaching, particularly,teaching religion like Islamic Theology. For example, they can not differenciate between universalism and particularism, and it is difficult to differenciate between Prophets and Muhammad. Keywords: Dual Mode System, Aqidah Abstrak Karya ini adalah laporan penelitian dari mahasiswa Dual Mode System di fakultas Tarbiyah dalam mata kuliah pembelajaran Aqidah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kompetensi guru dalam mengajar Teology Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua guru, pada umumnya, telah mengajar dengan baik sesuai dengan rencana pengajaran mereka. Tapi dari aspek metodologi pengembangan materi, mereka belum cukup memiliki kompetensi yang baik. Proses pembelajaran masih didominasi ceramah, tidak ada keterkaitan dengan disiplin ilmu lain, dan guru tidak memiliki perspektif interconnective dan integratif ketika mengajar. Pendekatan yang dominan adalah pendoktrinan. Masalah utama ada dalam pembelajaran aqidah adalah pengurangan materi, untuk contoh, ketika mereka mengajar bab Iman kepada kitab dan Rasul. Mereka hanya menjelaskan Nabi Muhammad. Begitu juga ketika mereka mengajar masalah Iman kepada kitab-kitab Allah. Penjelasan mereka hanya mengenai Al Qur’an. Tentu saja, masalah dalam pengajaran ini disebabkan oleh guru yang tidak memiliki kompetensi perspektif filosofis ketika mengajar, khususnya, pengajaran agama seperti Aqidah. Misalnya, mereka tidak bisa membedakan antara universalisme dan partikularisme, dan sulit untuk membedakan antara nabi dan Muhammad. Kata kunci: profesionalitas guru MI, Dual Mode System, pembelajaran Aqidah

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: profesionalitas guru MI, Dual Mode System, pembelajaran Aqidah
Subjects: Pendidikan Agama Islam
Divisions: Jurnal > 22. Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Sugeng Hariyanto, SIP (sugeng.hariyanto@uin-suka.ac.id)
Date Deposited: 12 Jun 2017 09:08
Last Modified: 12 Jun 2017 09:08
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/25451

Share this knowledge with your friends :

Actions (login required)

View Item View Item
Chat Kak Imum