THE REPRESENTATION OF ISLAM AND NATIONALISM IN LION OF THE DESERT (1981)

Muhammad Syaeful Rizal, NIM. 15150059 (2019) THE REPRESENTATION OF ISLAM AND NATIONALISM IN LION OF THE DESERT (1981). Skripsi thesis, UIN Sunan Kalijaga.

[img]
Preview
Text (THE REPRESENTATION OF ISLAM AND NATIONALISM IN LION OF THE DESERT (1981))
15150059_BAB I_ IV _DAFTAR_PUSTAKA.pdf - Published Version

Download (9MB) | Preview
[img] Text (THE REPRESENTATION OF ISLAM AND NATIONALISM IN LION OF THE DESERT (1981))
15150059_BAB II_ III.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (20MB)

Abstract

The researcher took Lion of the Desert as an object of research because the narratives and historical facts contained in the film are full of meaning. The main point of discussion in this paper is how Islam and Nationalism are depicted in the film. Islam which is described as the religion of the majority of the population of Libya makes it a strong and influential ideology for the course of resistance to the Italian occupation. Although the major case contained in the film is about colonialism and post-colonialism, but discussing it using representation theory will open up opportunities for analysis with a variety of theories going forward. Researchers uses Representation Theory by Stuart Hall with a constructionist approach, Nation and Nationalism by Ernest Gellner and Bassam Tibi and Film Theory by Amy Villarejo as supporting theory. Aspects of the discussion in this paper include discussion of the representation of Islam and nationalism, how Islam and nationalism become a unity and what kind of nationalism is depicted in Islamic society in Libya. Qualitative research is used by researchers to compile and analyze data and important elements in the film. These data are in the form of layer captures about scenes, dialogue quotations, historical facts and events in films related to Islam and Nationalism. The representation of Islam and Nationalism can be seen from the pragmatic behavior and implications reflected on the Libyan side. Islam as a belief and nationalism as a result formed from the conditions of post-colonialism and also the involvement of Islam in Libya. Keywords: Film, Islam, Nationalism, Libya, Italy, Fascism. Peneliti mengambil film Lion of the Desert sebagai objek penelitian karena narasi-narasi dan fakta sejarah yang terkandung dalam film ini sangat sarat akan makna. Poin utama yang didiskusikan dalam penelitian ini adalah bagaimana Islam dan Nasionalisme digambarkan dalam film. Islam yang digambarkan sebagai agama mayoritas penduduk Libya menjadikannya ideologi yang kuat dan berpengaruh bagi jalannya perlawanan terhadap pendudukan Italia. Meskipun kasus utama yang terkandung dalam film ini adalah tentang kolonialisme dan postkolonialisme, tetapi mendiskusikannya dengan menggunakan teori representasi akan membuka peluang untuk analisis dengan berbagai teori ke depan. Peneliti menggunakan Teori Representasi oleh Stuart Hall dengan pendekatan konstruksionis, Teori Nation and Nationalism oleh Ernest Gellner dan Bassam Tibi dan Teori Film oleh Amy Villarejo sebagai teori pendukung. Aspek diskusi dalam makalah ini meliputi diskusi tentang representasi Islam dan nasionalisme, bagaimana Islam dan nasionalisme menjadi satu kesatuan dan nasionalisme seperti apa yang digambarkan dalam masyarakat Islam di Libya. Penelitian kualitatif digunakan oleh peneliti untuk mengumpulkan dan menganalisis data dan elemen-elemen penting dalam film. Data-data ini berupa tangkapan layer tentang adegan, kutipan dialog, fakta sejarah, dan peristiwa dalam film yang berkaitan dengan Islam dan Nasionalisme. Representasi Islam dan Nasionalisme dapat dilihat dari perilaku pragmatik dan implikasi yang tercermin pada pihak Libya. Islam sebagai kepercayaan dan nasionalisme sebagai hasil terbentuk dari kondisi pascakolonialisme dan juga keterlibatan Islam di Libya. Kata kunci: Film, Islam, Nasionalisme, Libya, Italia, Fasisme

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: Dr. Witriani, S.S. M.Hum
Uncontrolled Keywords: Film, Islam, Nationalism, Libya, Italy, Fascism. Film, Islam, Nasionalisme, Libya, Italia, Fasisme
Subjects: Bahasa Inggris
Sastra Inggris
Divisions: Fakultas Adab dan Ilmu Budaya > Sastra Inggris (S1)
Depositing User: Sugeng Hariyanto, SIP (sugeng.hariyanto@uin-suka.ac.id)
Date Deposited: 08 Jul 2020 11:24
Last Modified: 08 Jul 2020 11:24
URI: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/38053

Share this knowledge with your friends :

Actions (login required)

View Item View Item
Chat Kak Imum